Ikke kjøp ny bil før du har lest dette:

7 ting du ikke visste om hybridbiler

Du kan spare opptil 10.000 kroner i året ved å gå fra ren fossilbil til ladbar hybrid. Men hva kan du egentlig om ladbar hybridbil? Her er svarene mange lurer på.

Det er ikke lett å bestemme seg for hvilken bil man skal kjøpe, og vi ønsker oss gjerne god plass, kjøre miljøvennlig, unngå rekkeviddeangst, trygghet og lave drivstoffutgifter.

Mitsubishi Outlander PHEV treffer på alle disse ønskene, og er derfor Norges mest populære ladbare hybrid hele fem år på rad.

– I den nye modellen er rekkevidden som ren elbil på hele 45 km, i henhold til den nye og strenge målemetoden WLTP, sier Vegard Werner.

Han er produktsjef hos den norske Mitsubishi Motors-importøren MMC Norge AS og forteller videre at mange kan med andre ord kjøre på ren elektrisitet i hverdagen, mens man på langtur slipper «rekkeviddeangsten» og «ladeangsten».
– Og ikke minst køer ved relativt dyre kommersielle ladestasjoner langs veien.
Vegard Werner, produktsjef hos den norske Mitsubishi Motors-importøren MMC Norge AS, ved siden av en Mitsubishi Outlander PHEV.

Prøv den selv!

Har du lyst å teste hvordan det er å kjøre en Mitsubishi Outlander PHEV?

Leasing fra 2.999,-*

Nå er det leasingkampanje på Mitsubishi Outlander PHEV. Mer info på våre sider.

Det er mange myter rundt hybridbiler. Her får du svar på noen av de mest vanlige:

Påstand 1: Ladbare hybrider kan kun kjøre noen få kilometer på strøm.

– Dette stemmer ikke. Mitsubishi Outlander PHEV går nesten fem mil på ren strøm, noe som holder for de fleste hverdagsgjøremål og pendling, sier Werner.

Hvis du bor på Holmstad, Jennestad, Liland eller i Sigerfjord kan du for eksempel kjøre helelektrisk tur/retur til Sortland på jobb. Her snakker vi avstander på cirka 20-40 kilometer til sammen.

Påstand 2: Ladbar hybrid er en mellomløsning, frem til den perfekte nullutslippsteknologien (elbiler som drives av batteri eller hydrogen) er tilgjengelig.

– Jeg vil si det er en myte at ladbare hybrider er en såkalt «mellomløsning». Jeg mener dette er en løsning som er ideell for mange, på grunn av fleksibiliteten ladbare hybrider tilbyr. Du kan kjøre tilnærmet utslippsfritt i hverdagen (folk flest kjører i snitt cirka 33 km daglig), uten rekkevidde- eller ladeangst når du skal på lengre turer eller når det er kaldt om vinteren.

Påstand 3: Hybrid er hybrid.

– Det stemmer ikke. Mange tenker kanskje at hybrid er hybrid, men det er ulikheter mellom ladbare hybridbiler og ikke-ladbare hybridbiler. En ikke-ladbar hybrid har begrensninger, ved at den ikke kan lades fra stikkontakten, og den behandles også avgiftsmessig av myndighetene akkurat som en bensin- eller dieseldrevet bil, sier Werner og fortsetter:

– En ikke-ladbar hybrid har et lite batteri for fremdrift og har derfor svært begrenset elektrisk rekkevidde. I en ikke-ladbar hybrid starter bensinmotoren når du forlater normal kjørehastighet, rundt 40-45 km/t. I en ladbar hybridbil, som Outlander PHEV, kan du kjøre helelektrisk opp til 130 km/t, sier Werner.
Nye Mitsubishi Outlander PHEV har flere oppgraderinger innvendig som øker komforten. Familiebilen har blant annet elektrisk korsryggstøtte for føreren på alle modellvarianter. Den mobiltelefonkompatible skjermen innvendig øker i både størrelse og får høyere oppløsning.

Påstand 4: Fra og med 2025 skal det være kun tillatt med nullutslippsbiler.

– Dette stemmer ikke. Det er ikke foreslått eller vedtatt i Stortinget at ladbare hybrider skal bli forbudt i 2025, sier Werner.

Påstand 5: Det er dyrt å kjøre ladbar hybrid, fordi drivstoffkostnadene er høye når jeg kjører langt.

– Denne påstanden kommer selvsagt an på kjøremønsteret ditt. Har du lang reisevei til jobb og i tillegg kjører langt i helgene, får du kanskje ikke kjørt like mye på ren strøm som du ønsker. Men de fleste kan kjøre elektrisk i det daglige, og bruker kun drivstoff til langturen. På langturen bruker ikke bilen mer drivstoff enn andre tilsvarende bensin- eller dieselbiler.

Dagens hybridteknologi gjør at du generelt kjører oftere på ren elektrisitet, og jo oftere du kjører på strøm, desto mer sparer du.

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser også at kjøperen av ladbare hybrider motiveres av sparte kostnader og miljø.

I gjennomsnitt kjører nordmenn rundt 33 kilometer daglig, ifølge SSB. I løpet av ett år kan du da spare 9681 kroner i drivstoffutgifter, ifølge en sparekalkulator som estimerer besparelsen hos Mitsubishi Motors.

Påstand 6: Jeg kan kjøre kun på elektrisitet i hverdagen, uten å slå over til å bruke bensin/diesel som drivstoff.

– Ja, dette stemmer. Outlander PHEV har en oppgradert batteripakke som gjør at du kan kjøre 45 kilometer på ren elektrisitet (målt etter WLTP). Du slipper å ha rekkeviddeangst, og kan i tillegg kjøre på langtur. Bilen har en 2,4 liters bensinmotor, som betyr at du har en kombinert rekkevidde på rundt 600 km, opplyser Werner.

7. Det kan være gunstig for meg å «lease» fremfor å kjøpe en ladbar hybrid

– Dette stemmer. På grunn av lav registreringsavgift er det en høy MVA-fordel ved leasing, noe som gjør at du oppnår en stor besparelse ved leasing kontra kjøp. Det er også gunstig å benytte vårt leasingtilbud, der du virkelig får mye bil for pengene.

Fra 2.999,- per måned* får du nemlig en topp utstyrt Outlander PHEV Instyle+ med S-AWC firehjulstrekk, og det er inkludert vinterhjul og metallic lakk. Om du ønsker å kjøpe er prisen fra kr. 399.900,- (utstyrsnivå Invite)

*Leasingavtale 36 måneder bindingstid, 45.000 km kjørelengde. Startleie/etablering kr 81.613. Totalpris kr 189.577 (varierer med rentenivå).
NB: Forutsetter kontraktsinngåelse innen 31.10.2019. Pris gjelder bil levert Oslo. Tilbudet gjelder et begrenset antall biler.